Vi alla har känt av trötthet i någon typ av form. Antingen fysiskt efter ett tufft träningspass, långa dagar på jobbet eller generellt mycket att göra både på arbetet och i hemmet. Dessa olika typer av trötthet kan mätas eller beskrivas på olika sätt. Fysisk trötthet känns av efter träning eller annan fysisk aktivitet och kan oftast beskrivas med olika skalor eller hur tröttheten i musklerna, mjölksyra. Är du mentalt trött påverkar det förmågan att vara alert och tänka på samma sätt som om du vore utvilad.

Vikten av att vara utvilad

Oavsett om du är mentalt eller fysiskt trött så är återhämtning väldigt viktigt för dig. Båda delarna under arbetsperioder ökar energiförbrukningen i det mentala likväl som det fysiska. Och får att på sikt orka och klara av att upprepa det man gjort behöver energibalansen jämnas ut, och detta via återhämtning. Kommer man inte ner till nivån där kroppen och huvudet är utvilade riskerar man att ständigt känna sig trött som i sin tur kan leda till utmattning.

Hur mycket du behöver vila är helt upp till dig som person och den mängd belastning du lägger på kropp och sinne. Även ålder, livsstil och fysisk aktivitet spelar in hur väl din kropp och ditt sinne återhämtar sig. 16 timmar är en måttstock på hur lång en viloperiod bör vara innan nästa arbetsperiod. Detta kan såklart också variera beroende av arbetsgrad. Under viloperioden bör sömn, avkoppling eller andra avslappnande aktiviteter prioriteras. Känner du att tiden inte finns för att ligga och ta det lugnt på soffan finns det ju alltid en period att se fram emot i alla fall, semestern!

Sömn

Varför är sömnen viktig?

Vår sömn fungerar som vår egna omstart av vårt centrala nervsystem. Vid en god natts sömn händer följande positiva effekter: Fysisk nedvarvning, muskelspänningar släpper, hjärt- och andningsfrekvensen sänks något. Kroppen går in i ett viloläge. På samma gång som dessa faktorer minskar så byggs andra upp, så som testosteronnivån och tillväxthormoner. Det är alltså i vilan som vår kropps byggs upp och blir starkare.

Får du däremot får lite sömn kan det ge samma resultat på kroppen som vid stress. Kortisol släpps ut i kroppen och förstärker då den stress du upplever under dagen.

Hur bör sömnen se ut?

Efter undersökningar så har det visats på vuxna önskar 7-8 timmars sömn per natt. Den nedre gränsen ligger på 5-6 timmar men för att komma dit behöver kroppen vänja sig vid kortare tids sömn succesivt. Du kan lära kroppen att sova mer effektivt genom att korta av tiden sakta vecka för vecka. Så hur mycket du behöver sova är upp till var och en, så länge sömnen ligger på samma nivå utan drastiska ändringar.