När det kommer till träning ser det väldigt olika ut på när på dygnet varje individ tränar. Vardagen kan se olika ut för varje individ med rutiner som ska följas Vissa gillar att träna direkt på morgonen, andra vid lunch och andra på eftermiddag eller kvällen. Spelar det någon roll då när på dagen vi tränar? Skulle det kunna vara så att kroppen bygger muskler lättare klockan 2 på dagen kontra 7 på morgonen?

Det beror såklart på vem du är som person. Det forskning har visat resultat på är om du är en morgon eller kvällsmänniska. Är du en morgonmänniska kommer du, enligt statistik, prestera bättre under träningspasset en tidig morgon än en kvällsmänniska och tvärtom. Störst skillnad visade det sig att morgonmänniskor presterade lite bättre än kvällsmänniskor på morgonen kontra hur bra kvällsmänniskor presterade gentemot morgonmänniskor på kvällen.

På samma gång som det varierar mellan morgon och kvällsmänniskor så finns det andra faktorer som kan påverka hur du presterar på pass. Din kroppstemperatur till exempel. När vi ligger och sover så förbrukar kroppen som minst energi och har även då lägst temperatur på hela dygnet. Det har sedan uppskattats att senare på eftermiddagen framåt klockan 17, 18, 19 att kroppen når sin topp i temperatur. En varmare kroppstemperatur innebär flera bra fördelar för kroppen. Rörligare leder, bättre blodflöde till musklerna och kan lättare hitta/aktivera varje muskel under ett träningspass.

Så kort och gott, spelar det någon roll när du tränar?
Det kan göra det, det beror helt på vad du är för typ av person. Men då är det bara känslan av själva passet som skiljer sig åt. Än har det inte kommit fram några statistiska studier på att muskeltillväxt ökar på morgon eller kvällen.